Sjask, sylt og suppe

Standard

hokkaidoNå! Så blev det efterår. Nu er jeg ikke sådan en der græder meget over, at sommeren er slut. Tag ikke fejl; jeg ELSKER sommer. Men jeg elsker også ret meget efterår. Og vinter. Og jeg holder uendeligt meget af forår. Faktisk er jeg ret vild med det der årstidsskiften. Nu er det seriøst syltetid og gryden står ikke stille. Nu dufter skoven af våd jord og svampe. Nu bliver det mørkt lidt tidligere og det passer godt med kraftige supper og simremad. Så vil jeg bare glæde mig til, at grillsæsonen kommer igen næste år.

Lige nu bugner haven af blommer og brombær. Det lille blommetræ er lige ved at bukke under, selvom hr. Winther har gået i sommer og renset lidt ud, så det ikke skulle blive for meget. Men grenene hænger helt ned til jorden, så vi spiser og sylter og bager. Og så fik jeg en murerspand med æbler forleden. Så der skal vist også mostes lidt til fryseren.

Og så kan jeg kun anbefale, at har du tre meters plads i haven, som du ikke ved, hvad du skal bruge på, så er det brombær! Vi har en forædlet plante uden torne. Kæmpe fordel. Den giver store bær. Ikke lækre søde, men ret syrlige og sindsygt saftige. Det ultimative syltebær 🙂 Og så giver den bare SÅ mange bær. Skønt.2012-09-09 12.08.23

Udover sylterier, så elsker vi også supper hjemme hos os, og en efterårsgenganger er hokkaidosuppe. Hokkaido er et lille, ret hårdt, græskar, som egner sig meget bedre til mad end til lygter 🙂 Det er ganske enkelt at lave hokkaidosuppe og et hit hos såvel børn som voksne.

Opskrift hokkaidosuppe – 4 personer

3 store løg

4 fed hvidløg

chiliflager

1 hokkaido

1 ltr hønsebouillon (eller grøntsagsbouillon, hvis ikke du gør i ting med kød)

200 gr creme fraiche 38% ELLER friskost (ikke light) ELLER fløde

citronsaft

salt og peber

olivenolie

tilbehør: græskarkerner og brød

Pil løg og hvidløg. Hak dem og op i gryde med en sjat olivenolie, lidt salt og peber. Er du ikke til stærk, så ½ tsk chiliflager. Så snart det syder lidt, så skru langt ned, så løgene bare står og steger ved svag varme. Det er bedst hvis du kan lade dem stege i 20 minutter ved svag varme. Rør lidt i dem i ny og næ.

Vask græskarret. Skær top- og bundsnut af. Del græskarret i to. Befri det for kerner. Jeg har ikke luret, hvordan man gør med de kerner, så jeg smider dem ud (og rister så købte græskarkerner – mere om det senere). Skær græskarret i grove tern. Skallen skal ikke væk.

Op i gryden med græskar og 1 liter bouillon. Lad det simre til græskarternene er møre, stik i dem. Kniven skal gå i som i smør.

Imens kan du riste græskarkerner. Fat en stegepande og 1 dl græskarkerner + evt. lidt salt og chiliflager. Rist græskarkernerne ved middelvarme, hvis du er til chili, så put lidt på imens, og så lidt salt. Servér dem som drys til suppen.

Fat i stavblenderen. Blend løs til det er en ensartet masse. Over på komfuret igen (hvis du altså havde taget gryden af). Nu må det ikke koge igen, kun varmes igennem. I med creme fraiche/friskost/fløde. Rør/blend det ud. Smag til med citron og salt og peber.

Server den rygende varm med brød og ristede græskarkerner.

Det er virkelig en simpel ret, den er nem at lave og det vildeste er at lade løgene stege sagte.

Den kan godt fryses. Så skiller den lidt ved opvarmning, men kan samles med lidt friskost eller sådan. Du kan også bare fryse den INDEN du tilsætter fløde/friskost/creme fraiche i første omgang.

Ville så gerne fortælle om vores sommerferie fyldt med fisk og en tur til Nordafrika og om Stop Spild af Mad-event på Arla Food Fest og en masse mere om sylterier, men tiden løber.  Yngstebarnet er startet i skole og det er der lidt mere fritidsarbejde ved end børnehave. Så er der det ene barn til gymnastik og det andet barn til spring. En med lus og en med halsbetændelse. Og så er der jo også job og huske at kysse sin mand. Og al madlavningen. Så er der ikke meget skrivetid tilbage 🙂 Håber det stabiliserer sig inden længe.

Har du egentlig set vores flotte billeder i bunden af siden her? De er fra instagram og du kan følge os på @winthermad 🙂

En kommentar »

  1. Glæder mig til at høre mere om alle sommeroplevelserne – når der kommer lidt mere tid… Synes også vi er ret heldige på disse breddegrader at have årstider. Kan næsten gå og glæde mig til at fyre op i brændeovnen igen… 🙂

    • Ja, hver årstid har sin charme. Og der er noget hyggeligt kryb-i-ly-og-ganske-tæt-sammen over efteråret. Især med sådan tordenvejr som september præsterede hos os i aftes/nat. Og så ikke at forglemme syltetid og årstidernes madskiften 😉

  2. Jeg har også både været i gang med at fixe hyben/fersken kompot og lave suppe – efterår er ikke spor galt, når man glæder sig til at komme i køkkenet og lave noget lækkert og årstidsbestemt – det er så hyggeligt.

    – Anne

    • Hej Anne.

      Ja, det er nemlig hyggeligt. På en helt anden måde end om sommeren. Begrebet Comfort Food, bør udvides til også at hedde Comfort Cooking. Det føler jeg i hvert fald beskriver det bedst her om efteråret og vinteren 🙂

      Hvilke(n) supper er du glad for at lave? Selvom repertoiret er rimelig stort, så vil jeg gerne have ny inspiration 🙂

      Kh fru Winther

      • Jamen, ofte jeg glad for at lave “alt-hvad-køleskabet-gemte”-suppe, hvor alle rester ryger i, fx et par gulerødder, en porre, en gang slatne tomater og en rest hvidkål – som regel ryger det sammen med et par løg, krydderi efter humør og jævnes med en gang yoghurt.

        Men laver jeg en “rigtig” suppe, var jeg glad for en jeg, jeg fik bikset sammen for nylig: 1 broccolihoved, 2 løg, saft og skal af en stor økocitron, 1 tsk eddike, mormorsalt + peber (eller salt og friske krydderurter, fx persille), 1/3 pakke flødeost og en dl kogte belugalinser. Alt grønt hakkes i mindre stykker, svitses af, og vand tilsættes til, at 1/3 del af grønsagerne er dækket. Grøntsagerne koges møre, får en gang med stavblenderen og jævnes med flødeosten (lad det simre i 2 min), hvorefter der smages til med citron, eddike, salt/peber og krydderi. Suppen ses her http://venterpaavin.blogspot.dk/2013/08/broccolisuppe-skumfiduser-og-trolde.html 🙂 Jeg serverede den med ristet serrano og friske radisser.

        Derudover er jeg fan af pizza-agtig tomatsuppe med oregano, hvidløg og ostebrød on the side, mexikansk-suppe med tomat og gulerod, hvori der blendes 2 dl kidneybønner og toppes ved servering med cremefraiche og majs, blomkålssuppe med fløde og røget makrel, eller kartoffelporre suppe med bacon og rugbrød croutoner.

        – Anne

  3. Pingback: Græskartid | Winthermad

Skriv en kommentar