Jordbær med fløde I

Standard

2013-06-17 18.04.44For tiden er jeg helt ustyrlig og det er sommerens skyld! Normalt køber jeg ind med ret fast hånd og hiver ikke alt for meget ikke-planlagt i vognen, men når hylderne bugner af friske grøntsager, som de gør for tiden, så kan jeg ikke styre det. Undskyld! Men jeg sørger for at vi får det spist, så der ikke ligger for mange kvarte blomkål og gule asparges, som ender deres dage på komposten.

Ud over alle grøntsagerne, så er der jo jordbær nu. Smukke røde, faste, søde og syrlige bær. Jeg elsker dem! Altså friske – jeg er på ingen måde vild med tilberedte jordbær. Det kan lige gå at blende dem i koldskål, men så slutter festen også. Men jordbær og fløde, det holder – i alle de afskygninger jeg har prøvet. Her er en salat, som jeg har lånt opskriften fra Suveræne Salater – og det er den 🙂

Jordbær med fløde – og salat

1 pk babysalat

½ bk friske jordbær

dressing:

5 spsk fløde

3 tsk hvid balsamico eller anden hvidvinseddike

1½ tsk sukker

salt

masser af friskkværnet peberjorbær 1

Skyl salaten godt og slyng den fri for vand. Vask jordbærene, nip tutten af (vigtigt med den rækkefølge, ellers skyller du smag ud af bærret) og halvér dem. Er de meget store, så skær dem i skiver i stedet.

Ingredienserne til dressingen rører du bare sammen. Lige inden servering, så vender du salat med det meste af dressingen. Lægger det på et fad eller en stor skål. Drysser jordbær over og drypper det sidste dressing dekorativt på. Giv det et kværn peber og servér.

Vi spiste det igår med koteletter og nye kartofler med smør og hakket dild – det kan man godt gøre uden problemer 😉

Det er i øvrigt lige oppe over med hyldeblomster til saft og champagne. Skal du være med, så hav dette i baghånden:

rørsukker, brun farin, økocitroner, vinsyre eller citronsyre, tørgær (til champagne), så kommer der skønne opskrifter i løbet af ugen.

Skriv en kommentar