Halfester

Standard

oliven Torvehallerne madblog halfest fennikeloliven

Jeg har fået nyt job med en masse spændende udfordringer. Men som den slags ofte har for vane, så efterlader det ikke meget overskud til at tænde computeren om aftenen og skrive og fortælle, når nu det er det man laver hele dagen. Ærgerligt, for selvom der ikke er overvældende energi, så får jeg – heldigvis – lavet en masse dejlig mad.

To gange på ganske kort tid, har jeg været involveret i en halfest. Altså ikke den slags som alle os, der er opvokset i provinsen, er pinagtigt bekendte med, men festligheder i forbindelse med en hal.

Det første jeg må nævne er, da min dejlige fru moder og hr. ægtemand besøgte os, hvor turen gik til Torvehallerne på Israels Plads. Jeg ved godt, at nogen skælder dem ud og synes det er for dyrt og hipstervenligt. Jeg synes, det er en fest at gå derinde og kunne købe alt muligt godt og få en snak om mad. Der er virkeligt alt hvad hjertet kan begære af ordentlige madvarer. Jeg så den smukkeste ost med malt, som var høj, og da den blev skåret igennem, så tegnede malten næsten et træ med nøgne grene. Der blev købt gode oliven, grøntsager, ost og så fandt jeg ASA Trading, som sælger tørrede krydderier. ALLE slags. Smukt stillet frem og muligt at smage og dufte og få tips og tricks. Endeligt fandt jeg sumak og raz-el-hanout. Så nu kan der komme endnu mere gang i de nordafrikanske gryder. De har webshop, så bor du ikke lige om hjørnet, så er det værd at tjekke deres hjemmeside. Og nej, jeg kender dem ikke og har ikke aktier i deres firma eller promovering. Jeg synes bare godt om dem 🙂

Un Mercato Citronvand

Un Mercato Citronvand

Frokosten blev indtaget på Un Mercato lige uden for Torvehallerne. Det er mit yndlingsfrokoststed i Kbh. Klassisk italiensk, gode sandwich og byens bedste rosmarinfritter. Serveret ved plankeborde under oliventræer og med italiensk pop strømmende ud af radioen. Herligt.

I går var det så endnu en slags halfest. Afkommets skole havde festdag, som startede allerede om eftermiddagen med alverdens (gode og sjove) boder, bål, hoppeborg og hesteridning – i solskin! Det var godt. Middagen var af sammenskudsslagsen, hvor alle deltog med en ret til bordet. Vores bidrag var en ret som vi spiser ganske ofte for tiden:

Tomat-basilikum-hvidløgs-noget – 4 personer

400 gr pasta (fx penne eller konkylier) eller gnocchi

ca. 500 gr tomater, cherry eller cocktail

1 stor håndfuld frisk basilikum

1 stort fed hvidløg

1 spsk sukker

salt og peber

et godt bløb olivenolie

evt. 6-8 skiver parmaskinke i strimler, hvis det skal være en ret i sig selv. Ellers er den god som tilbehør til alverdens andre ting.

Skær tomaterne i halve eller kvarte, afhængigt af hvor store de er. Læg dem på en bageplade og drys sukker, salt og peber over. Sjask lidt olivenolie over. Ikke så meget at der er på hele bunden af bagepladen.

ovnklar

Sæt dem i en kold ovn. Tænd på 200*. Har du travlt, så tænd på varmluft, ellers bare alm. Varmluft: 20 min. Alm: 30 min (hold øje med dem, de må ikke blive brune)

Kog pastaen/gnocchien.

Tag tomaterne ud. Vend friskpresset hvidløg og groftskåret/revet basilikum med. Vend det med pasta/gnocchi, evt. parmaskinke og måske et bløb olivenolie.

Værsgo’

Tomaterne kan laves nogle dage i forvejen og opbevares i køleskab. Vend da hvidløg i, mens tomaterne er varme, men vent med basilikum til det hele vendes sammen med pasta/gnocchi. Man kan også fint bruge kartofler i mindre stykker.

Riv gerne lidt parmesan over – det skader ikke. Kan serveres varmt, lunt og sørme også koldt.

Desværre fik jeg ikke taget så mange billeder, men hr. Winther lover ama’r-halshug, at det er super nemt og smager godt 🙂

En kommentar »

      • Jeg har lavet det to gange nu – og det smager fantastisk! Jeg gjorde en supernem hovedret ud af det, ved at servere det som tilbehør til laksefileter krydret med peber, omviklet (løst!) med parmaskinke, dryppet med olivenolie og bagt ca. 10 min. i ovnen ved 200 grader.

  1. Til lykke med jobbet – dejlig inspiration i den dér “tomat-noget”. Må afprøves 🙂
    Mange hilsner, Camilla

  2. Pingback: Belle Helene | Winthermad

Skriv en kommentar