Pas på min jord til jeg blir stor

Standard
raita, mynteyoghurt, drys

raita, mynteyoghurt, drys

I det Wintherske hjem forsøger vi at tænke over, hvad vi køber og forbruger. Både af hensyn til omverdenen og til pengepungen. Men vi tvinger dog ikke afkommet til at gå i propagandaoutfit, som min Pas på min jord til jeg blir stor-trøje da jeg var barn. Der i mod er det noget med at huske at slukke for lyset og computeren og nintendo’en og tabletten og wii’en. Noget med kun at øse det mad op, man kan spise. Ingen trusler om at spise op og de stakkels børn i Afrika, men mere at huske at tænke sig om.

Vores madplan har faktisk reduceret vores affaldsmængde med knapt 1/3! Jeg var selv ret chokeret, da jeg opdagede det. Det har også reduceret vores madbudget. Og så har det givet bonus på samvittigheden 😉stopspildafmad

Stop Spild af Mad er Danmarks største bevægelse mod madspild. De blander sig ofte i madforbrugsdebatten og har lavet gode samarbejder med supermarkeder, som fx sælger grøntsager i løsvægt, så man ikke står med 1½ kilo gulerødder til at smide ud. Eller de kommer med tip til at bruge rester i ny madlavning

Den slags kan jeg kun støtte op om, og jeg bruger tit selv rester til madpakker eller fryser dem ned og så får vi buffet nogle gange, med alle mulige rester. Især bruger jeg de der lidt runkne grøntsager i bunden af grøntsagsskuffen, når jeg laver gryderetter.

lammegryde i römertöpt. Brug gerne stor gryde der kan gå i ovn eller ildfast fad der dækkes til

lammegryde i römertöpt. Brug gerne stor gryde der kan gå i ovn eller ildfast fad der dækkes til

En super god simre-gæsteret hvor du kan få brugt en masse grøntsager er

Indisk inspireret lammegryde 8 personer

kød og marinade:

1 lammebov – eller simre oksekød eller en stor høne

olivenolie

2 citroner, saft af

1 spsk friskrevet ingefær

1 spsk garam masala

1 tsk salt

 

gryderet:

2 store løg

2 fed hvidløg

1 spsk friskrevet ingefær

1 spsk garam masala

cayennepeber

5 dl blandede grøntsager i meget små tern (kål dur ikke, ellers er der frit slag. Stokken på broccoli, rød peber, selleri og squash røg i denne gang)

2 ds hk tomater

1 ds tomatpure

4-5 dl grøntsags- eller lammebouillon

1 ds kikærter eller 1½ dl udblødte kikærter

Skær lammekødet af benet og i 3×3 cm tern. Hvis du bruger kylling så del den i en del mindre stykker.

Bland citronsaft, 3 spsk olivenolie, ingefær, garam masala og salt og masser det godt ind i kødet. Dæk det til og lad det stå køligt i mindst 2 timer.

Brun kødet i olie og læg det i bunden af römertöpf/stegegryde/ildfast fad. Hæld marinaden ud.

Brun så langsomt løg i tern. Lav varme og i 5 minutter sammen med hvidløg, ingefær, garam masala og cayennepeber. Når det efterhånden er smattet sammen, så brun grøntsagerne med et par minutter.

Tilsæt tomatpure og så meget bouillon der kan være på panden. Rør det sammen og hæld det over kødet sammen med dåse tomater, mere bouillon og til sidst kikærter.

klar til ovn

klar til ovn

Låg på eller pak stanniol tæt omkring. Sæt det i ovnen ved ikke-varmluft 180* i mindst 2½ time – max 4 timer. Hvis du lader det stå 4 timer, så lad temperaturen være 150-160* i stedet.

Server med ris/bulgur, nanbrød, mynteyoghurt ( 2 dl skyr/creme fraiche/yoghurt naturel og 1-2 spsk finthakket mynte) og raita (2 dl skyr/creme fraiche/yoghurt naturel og 1 æble i små tern og et par spsk agurk i små tern) og mynte/koriander til drys.

2013-04-21 18.36.56

 

En kommentar »

  1. Pingback: Madspild handler også om ordentlig mad | Winthermad

Skriv en kommentar